MOTORLU ARAÇLAR VE ULAŞTIRMA TEKNOLOJİSİ BÖLÜMÜ

RAYLI SİSTEMLER YOL TEKNOLOJİSİ PROGRAMI

 

GENELBİLGİ

Ekonomik ve sosyal yaşamın en önemli unsurlarından olan ulaşım, gerek ülke, gerekse kent boyutunda diğer etkenler ile karşılıklı etkileşim içindedir. Dünyada son yıllarda ortaya çıkan sosyal ve ekonomik alanlardaki gelişmeler; insanların daha rahat, güvenli yaşama ve zamanı ekonomik olarak kullanma isteğini ortaya çıkarmıştır. Metropollerin yoğunluğu ve lastik tekerlekli ulaşım araçlarının mevcut koşullarda yaşadığı sıkıntılar alternatif seçeneklerin sunulma gerekliliğini ortaya koymuştur. Raylı taşıma sistemleri ulusal ve uluslararası düzeyde kullanım yoğunluğu farklılık gösteren ancak teknolojideki ilerlemeler sayesinde kullanım oranı ve önemi hızla artan bir ulaşım türüdür. Toplu taşımacılık alanında kendine has özellikleri sebebi ile diğer ulaşım seçeneklerinden farklı olarak kitle taşımacılığı yapabilmesi, düşük taşıma maliyetleri, yolcuların uzun mesafelere hızlı ulaşabilmeleri, yüksek nüfus yoğunluğuna sahip yerleşim bölgelerinde trafik sıkışıklığından etkilenmemeleri ve sıkışıklığın oluşumuna katkıda bulunmamaları, güvenirliği, teknolojisinin kendini güncelleyerek ihtiyaçlara cevap verebilme oranının artması ile taşımacılıkta üst sıralara yükselmiş olup ülke ekonomisi ile endüstrileşmesinde olan artan önemi son yıllarda ülkemizde de anlaşılmıştır.  Tüm dünyada demiryolu ulaşımının giderek hızla gelişmesi, elektrifikasyon ve sinyalizasyona yönelik yeni uygulamalar, geçmiş yıllara göre daha karmaşık hale gelen demiryolu trafiğinin güvenli bir şekilde gerçekleşmesinin önemini de arttırmıştır. Demiryolu ulaşımında önemli görevler üstlenen demiryolları, yol personelinin çağdaş uygulamalarla yetiştirilmesi, ülkenin önemli sorunlarından biri olarak görülmektedir. Ayrıca, son yıllarda metro işletmeciliğindeki gelişmeler bu alanlarda görev alacak iş gücünün yetiştirilmesinin önemini arttırmıştır. Afyon Meslek Yüksekokulu bünyesinde açılan Raylı Sistemler Yol Teknolojisi programı ile demiryolu ulaşımında görev alacak, sorumluluk sahibi, görev bilinci yüksek, insan gücü yetiştirilmesi amaçlanmaktadır. Üniversitemiz ile TCDD Genel Müdürlüğü arasında yapılacak bir protokol çerçevesinde TCDD Genel Müdürlüğünün bu eğitime her konuda destek vermesi öngörülmüştür.

Öğrencilerin mezun olabilmeleri için program müfredatında zorunlu ve seçmeli statüde bulunan 120 AKTS değerindeki tüm derslerden başarılı olmaları, en az 2.00 Genel Ağırlıklı Not Ortalamasına (GANO) sahip olmaları ve 30 iş günü süren stajlarını yapmaları zorunludur. Programdan mezun olan kişiler, “Raylı Sistemler Yol Teknolojisi Teknikeri” ünvanını almaktadırlar.

AMAÇ

Yüksekokulumuz bünyesinde yer alan Raylı Sistemler Yol Teknolojisi Programı ile ulusal ve kültürel değerlere duyarlı, teorik bilgileri pratikle birleştirebilen, çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alan, mesleğinin gereklerini yerine getirebilen, alanında sorunları algılayan, çözümler üretebilen, teknolojik gelişmeleri izleyen, analitik düşünme yeteneğine, takım çalışmasına, deneyim ve uygulama becerilerine sahip sorumluluk sahibi, görev bilinci yüksek, mesleğiyle ilgili etik ilkelere göre hareket edebilen, fiziksel ve ruhsal açıdan sağlıklı bir yapıya sahip, ilk yardım bilgisi, işçi sağlığı ve iş güvenliği hakkında bilgi sahibi, evrensel düzeyde bilimsel bilgi üretebilen, mesleki açıdan çağdaşlarıyla rekabet edebilen, nitelikli bireyler yetiştirebilen ve bölgesel kalkınmaya katkı sağlayan Raylı Sistemler Yol Teknolojisi sektöründe insan gücü yetiştirilmesi amaçlanmaktadır.

SUNULAN OLANAKLAR

Okulumuzda, Afyon Kocatepe Üniversitesi’nin en yeni ve en büyük fizikî alanına sahip eğitim yapıları bulunmaktadır. Okulumuzun bünyesinde, tüm bölümlerin ortak kullanabileceği; tamamı internet erişimine sahip ve gerekli uygulamaların yüklü olduğu bilgisayarları bulunan dört adet bilgi-işlem laboratuvarı, iki adet çizim salonu, iki adet amfi, tamamında projeksiyon olan derslikler, öğrencilerin sosyalleşebileceği geniş yerleşke, konferans salonu, kafeterya, yemekhane ile üniversitemize ait yarı olimpik yüzme havuzu ve spor salonu bulunmaktadır. Ayrıca Hibrid ve Elektrikli Araçlar, Raylı Sistemler Yol Teknolojisi ve Makine Programına tahsisli; uygulamalı derslerin yürütüldüğü zengin donanımına sahip eğitim binası ve aşağıdaki fiziksel imkanlar öğrencilerimizin kullanımına sunulmaktadır;

Makine Atölyesi,

RYS Atölyesi

Soyunma Odası,

Projeksiyonlu Derslik,

Öğretim Elemanları Odası

Raylı sistemler yol teknolojisi atölyesinde aktif şekilde kullanılan;

Kaynak Makinaları,

3D Yazıcı bulunmaktadır.

RAYLI SİSTEMLER YOL TEKNOLOJİSİ TEKNİKERİNİN SAHADA ALACAĞI GÖREVLER

  1. Kullanılan teçhizatın bakım ve onarımını yapar.
  2. Demiryolu hattı güzergahını kontrol eder, herhangi bir problem varsa giderir veya giderilmesini sağlar.
  3. Rayları, ray bağlantılarını ve ray yastıklarını kontrol eder.
  4. Travers ve travers bağlantılarını kontrol eder.
  5. Balastı kontrol eder.
  6. Makasları kontrol eder.
  7. Demiryolu hattı döşeme işlemlerini gerçekleştirir.
  8. Demiryolu hattı bakım ve onarım işlemlerini yapar.

DİKEY GEÇİŞLE GEÇİLEBİLECEK 4 YILLIK (LİSANS) BÖLÜMLERİ

  • Raylı Sistemler Mühendisliği
  • İnşaat Mühendisliği

İSTİHDAM OLANAKLARI

  • Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demir Yolları
  • Tülomsaş
  • Estram.
  • Burulaş
  • Çeşitli metro ulaşım hizmetleri.

 

Raylı Sistemler Yol Teknolojisi Uygulama Atölyeleri

29 Ocak 2016, Cuma 2570 kez görüntülendi